Ur Lgr 11 Idh
*Syfte röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,

Länken ovanför är musiken som det första gemensamma OS-äventyret inramades av. Vi har i klassen tittat på filmen, diskuterat innehållet och översatt orden. Vi blundade och lyssnade om vi kunde känna känslan i musiken och kom överens om att filmen behövdes för att förstärka innehållet. Dagen för hade vi gjort samma sak med jojken  som också det är ett språk som vi inte förstod. Här fick vi ändå en annan upplevelse eller som en elev uttryckte det:

  • -”Man” kan känna att det handlar om ”ledsamhet” och speciellt i vissa delar av jojken.

Före gruppdiskussionerna fick eleverna i uppdrag att lista sina egna tankar om hur vi har det i klassen/på skolan. Sedan skrev vi ihop allas tankar i programmet Word art.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hela veckan har handlat om historia, våra rötter, urbefolkning (samer) och gemenskap, laganda, fairplay och samarbete.

Klassens representanter som tillverkade flaggan berättade att fåglarna symboliserar ”oss/vi” i klassen och de är på väg mot samma mål och därför flyger fåglarna åt samma håll (precis som vi, vi vill ju vara tillsammans förtydligade de) och solen betyder värme, gemenskap och det är mot det hållet vi vill. Färgerna valde de utifrån ”urbefolkningen samerna” i Sverige.

Superstolta representanter för klassen bar sedan fram flaggan under OS-invigningen som startade med att vi ”tågade” in på skolgården med OS hymnensom ljöd över hela skolgården. Monica startade invigningstalet genom att på ”massvis” av språk hälsa samtliga deltagare välkomna. Alla elever ”såg ut att vara superstolta” där de stod med sina klasskamrater och när sedan elden kom med budbärare (Eva) från ”Grekland” och klasslyktorna tändes var OS igång. Först i form av en OS-chokladboll och sedan med gemensam cross-fit.

 

 

 

 

OS-invigning