Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och mönster i talföljder genom att ställa och besvara frågor som i huvudsak hör till ämnet. Ur Lgr 11 kunskapskrav åk 3 i matematik

I arbetet med programmering har vi nu startat upp med att följa en serie som heter Programmera mera. I första programmet handlade det om vikten av att kunna se mönster när man programmerar. Den första uppgiften eleverna fick göra var att följa ett mönster på ett armband men det skulle göras 5 gånger och det gick på tid…

https://urskola.se/Produkter/196679-Programmera-mera-Vad-ar-maskinkod

Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. De får testa om deras intressen går att koppla till programmering. Den första utmaningen de gör handlar om mönster. De ska trä ett halsband så att mönstret upprepas fem gånger. I andra utmaningen får deltagarna testa datorns eget språk, maskinkod. Den sista utmaningen handlar om att programmera en mänsklig robot

fortsättning följer…