Det här kan man läsa på Tom Tits hemsida:
”Naturvetenskap och teknik är kul om någon kan förklara det på rätt sätt. Det är när man får testa på riktigt som man förstår”.
”Alla experiment provar man själv. Inga förkunskaper behövs och det allra mesta kan alla göra, oavsett ålder. Många sinnen tas i bruk och en hel del experiment upplever man helt enkelt i kroppen genom att snurra, hoppa och studsa”.

Vi förberedde studiebesöket dels i skolan men sedan också på resan. Vi pratade om förväntningar på dagen och hur man skulle göra för att testa ”på rätt sätt”. Det kan ju lätt bli att eleverna mest ”springer runt” då de blir exalterade av utbudet. Alla fick fundera över var de tänkt att lägga sitt fokus under dagen.

Människokroppen på våning 4 var första långstoppet. Här ”testades kroppen” i en rad utmaningar.

På våning två fanns det en upplevelse som gick ut på att den som kunde ”tänka minst” vann. Det var en boll i ett rör som åkte mellan två elever. Man kunde följa resultatet på en monitor. Supersvårt sa de elever som valde att testa att ”tänka på ingenting”.

Ny kunskap kom till i såpbubbleshowen, där eleverna fick tänka till varför såpbubblorna blev runda, fastän de gjordes i olika former.

Att utbudet utomhus attraherar extra mycket märktes på ivern att hinna med så mycket som möjligt. Kraft och rörelseutmaningar blandades med vattenexperiment och modet att ta sig in i tunneln.

Under resan tillbaka till skolan jämfördes sedan nya erfarenheter och kunskaper.

 

https://www.magisto.com/video/P0UBNwRbFTMwRhNiCzE?l=vsm&o=i&c=e?utm_source=magisto&utm_medium=email&utm_campaign=producer_shared_movie

Ur Lgr 11 Centralt innehåll NO

*Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.

Ur Lgr 11 Kunskapskrav NO

”Eleven kan samtala om tyngdkraft, friktion och jämvikt i relation till lek och rörelse”.

”Utifrån tydliga instruktioner kan eleven utföra fältstudier och andra typer av enkla undersökningar som handlar om naturen och människan, kraft och rörelse samt vatten och luft”.